Słowem wstępu – dieta bezglutenowa i bezcukrowa

Wiem, że każdy definiuje zdrowe jedzenie inaczej. Czym jest ono dla mnie? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie w niniejszej notce.

Jeszcze kilka lat temu nie zwracałam uwagi na jakość i pochodzenie produktów spożywczych. Sytuacja się zmieniła, gdy okazało się, że mam poważną infekcję bakteryjną i musiałam przez ponad pół roku zażywać antybiotyki. Podczas tak długiej antybiotykoterapii łatwo o grzybicę przewodu pokarmowego, zatem ze względów zdrowotnych lekarz nakazał mi specjalną dietę. Dostałam zakaz jedzenia wszystkich produktów zawierających m.in:  cukier, gluten, alkohol, mleko (dozwolone tylko fermentowane – kefir i jogurt naturalny), biały ryż, ocet, drożdże, grzyby.

Okazało się, że przy okazji stosowania tej diety wyleczyłam się z zapalenia tarczycy Hashimoto – z pozoru nieuleczalnej choroby 🙂

Już jestem po antybiotykoterapii, ale w dalszym ciągu ograniczam gluten i cukier, a także staram się, by kupowane przeze mnie produkty były jak najmniej przetworzone i nie zawierały szkodliwych dla zdrowia dodatków do żywności w postaci chemicznych konserwantów, zagęszczaczy, barwników itd.

Na początku było  mi ciężko wprowadzić w życie nowe zasady. Z czasem nauczyłam się gotować smaczne potrawy wyłącznie z dozwolonych składników. Zazwyczaj gotuję „z głowy”, a przepisy wypracowuję metodą prób i błędów. Czasami szukam inspiracji w książkach kucharskich i na blogach kulinarnych. Nieocenionym źródłem wiedzy o gotowaniu jest dla mnie moja mama.

Nauczyłam się zastępować mąkę pszenną mąkami: gryczaną, jaglaną i żytnią razową typ 2000 (ta ostatnia zawiera śladowe ilości glutenu, ale mój organizm ją toleruje). Cukier także ma swoje zdrowe odpowiedniki – stewię i ksylitol.

Co najważniejsze – zauważyłam, że przygotowywane przeze mnie posiłki smakują moim bliskim. Często jestem proszona o podanie przepisów na moje potrawy…

I właśnie dlatego powstała ta strona 🙂 Chciałabym dzielić się na niej przepisami i doświadczeniem, jakie zdążyłam zdobyć w zakresie przygotowywania bezglutenowych i bezcukrowych posiłków i napojów.

Smacznego!